Saunavaunu: Seinät

Seinät

Seiniksi valikoitui puolalaisen Balexin valmistama 50 mm pelti-uretaani-petielementti, joka on kevyttä, itsekantavaa ja sillä on hyvä lämmöneristyskyky. Paneelin paino on vajaa 11 kg/m2.

Paneelia varten rungon juoksuun tehdään 100 mm syvä ura. Huonolla tuurillani yläjyrsimeni alkoi kipinöidä (ankkuri?), joten siitä ei ollut apua.
Joukuin siis tekemään urat käsisirkkelillä.
Melkoinen urakka, vaan kyllä se noinkin onnistuu. Työtä ei helpota lainkaan se, että tuore, kyllästetty puu ei ole niitä helpoimpia työstettäviä. Poikittaisten urien tekeminen on jiirisirkkelillä lastenleikkiä tähän verrattuna..
Lopputulokseen saattoi kuitenkin olla tyytyväinen.





Nurkkiin asensin Kafista peräisin olevat veivattavat kumatuet, jotka osoittautuivat myöhemmin oikein käteviksi, kun vaunu piti saada vaateriin asennushommia varten. Kulmatukien 20 vuoden suolan kyllästämä lika irtosi hyvin teräsharjalla ja nostimen ruuvin voitelu akselirasvalla kevensi veivaamista oleellisesti.  


Balex-elementit möi Fasmer Oy ja ne piti hakea Oitista saakka, 400 kilometrin päästä. Kuvan kuuden metrin elementtilasti on täysin laillinen alle 2 metrin takaylityksineen ja 380 massoineen.
En millään muotoa suosittele kyseistä kuormaa kevyemmän auton perään, sillä kuorma noukkii kuopat herkästi ja nopeat ohjausliikkeet saavat kevytperäisen auton heijaamaan.



Kokeilin 50 mm elementin leikkaamista pistosahalla, mutta suoran sauman saa minen osoittautui mahdottomaksi.
Akkusirkkeliin hain puuilosta kympin hintaisen 50 piikkisen puuterän, jolla levyn katkaisemin oli lastenleikkiä. Toki, metalliterä olisi paras, mutta jälki tuollakin oli moitteeton eikä terä juurikaan tylsynyt.


Kokeilin ensin sivuelementtien nostamista uraansa kokonaisena sitomalla ne yhteen kakkosnelosilla ja pikapuristimilla, mutta levy oli liian painava. Alimman kierroksen sain yksin paikoilleen helposti
Alajuoksuun laitoin pillivaahtoa ja vahvistin liiton alapontin metalliin alapuolelta 90 mm rosteriruuvilla.

Sivut menevät hieman limittäin siten, että pääty jää sivujen sisäpuolelle.
Ponttiliitoksen painoin paikoilleen kuormaliinalla.
Sisäkulmiin laitoin 30x30 mm alumiinilistan, jonka kiinnitin paikoilleen asennusliimalla ja ruuveilla.

Toista kerrosta varten sain avuksi kaksi pari käsiä. Pitkät elementi liu´utettiin paikoilleen takaa. Vasta toista elementtiä varten ymmärsin rasvata urospontin, jolloin se liukui paikoilleen herkästi.

Kerroksia varten on syytä valmistaa väliaikaiset tuet, jotka pitävät elementit paikoillaan.









Pillivaahdon lisäksi alementti ruuvattiin alapontista kiinni kakkosneloseen 5x90 rosteriruuveilla.
Kunhan sisäosat on asennettu, pitää vielä vahvistaa elementtien kiinnitys lattialautoihin ruuveilla -jos vaikka vaunu joskus pääsee tieliikenteeseen.


Jotta koppiin pääsee vaivatta sisälle, piti seinään tehdä reikä.

Kattotuolin tukirakenteita varten leikkasin elementin urospontin sirkkelillä pois. Tämä kannattaa ehdottomasti tehdä ennen elementin asennusta, ylhäällä operoiminen ei ole mitään mukavaa puuhaa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti